Thursday, May 27, 2010

..nasi goreng udang walawala..

Aku mmg punya HB yang sangat low. Hev to admit that, aku selalu sangat pening melayang I believe I can fly version! Thus, bebila masa jer aku leh pitam. Just like that. Blackout itu perkara biasa. Tetambah pulaks pandangan yang macam tv takder dpt siaran mcm bee hives tuh.. Perghh! Annoying betul.

So bila ada unsur2 pening, aku akan masak something to do with seafood. FYI, I cannot consume too much of seafood hence the kerang, sotong dll. Sebab gue ada eczema. Tskkk! Nak wat camner itu semua nikmat Allah yang sudah di tarik balik. Pls dun ask me to eat hati ker pedal ker.. Tekak mak tak leh nak terima.

Walau bagaimanapun (kagum betul ngan ayat aku nih), aku memang selalu ada stok udang sikit kat umah. Tujuan utk di buat rencah sayur ker.. goreng2 ker.. Jadinya biler pening, terus bersabar sesabar yang mungkin. Balik umah, pasang CD utk anak2 sidek tuh. Then leks baring dan tidur dalam 15min.

Bangun bukak kain jer.. hehehhe.. terus ke dapur.. Kung kang kung kang kung kang.. Walllaaa sudah siap utk di makan.


+ nasi goreng udang walawala +

Bahan A (untuk ditumbuk):

Bawang Putih - 3 ulas
Bawang Merah Sederhana Besar - 1 biji
Udang kering - 7 ekor
Lada kecil (Cili padi) - 10 biji (aku suka pedas..jgn ikut aku..kang berjawab ke toilet kang susah..heheheh)

Bahan-bahan lain:

Udang sederhana besar - 5 - 7 ekor
Nasi putih - 1 pot
Lobak merah - dihiris nipis
Garam secukupnya
Kicap secukupnya

Cara-caranya:

1. Tumbuk bahan A sampai lumat.

2. Goreng terdahulu udang dengan tepung kentucky. Kasi krup krup krup sikit. Goreng sampai garing.

3. Guna minyak goreng udang dan tumis Bahan A.

4. Then masukkan garam dan kicap secukup rasa

5. Campakkan pula lobak merah itu.

6. Masukkan pulak nasi putih dan gaul hingga sebati.

7. Setelah hampir masak, baru masukkan udang yang telah digoreng tepung itu.

Senang jer!

Karbohidrat ada.

Protein ada.

Sayur ada.

Semua ada.

MAKANAN YANG LENGKAP!



Hah.. ambik satu minggu nih jer aku dah upload berapa byk gambo makanan. Hahahahahaha Biarlah aku. Tapi setiap kali pening, memang inilah ubatnya. Makanlah ubat pening setin pun, tetap pening gaks. Lepas makan nih, baru gagah aku nak mengharung dunia. Owh dunia laaa.. The recovery of the pening me!!!

Wakakakakakakak..

p/s: Ok tak kelakar.. Tapi this one easy recipe for us yang selalu hectic kejar masa nih..









1 comments:

Lenny said...

dapnyerrrr......!

 

Blog Template by BloggerCandy.com