Thursday, December 31, 2009

.kasihnya seorang ummi.

Yer yer.. I know it's been a while since my last post.. But what todo.. anak itik patuk sudu.. Been haunted by endless workloads and such.. Topic? kena mantap sikit.. Mak mana yang tak kasihkan anak2 kan?

Rasanya lain parents..lain caranya menjaga kesihatan anak2.. baik dari segi penjagaan mahupun pemakanan.. Dari segi penjagaan tuh biasalah.. kalau botol susu tuh.. confirm aku rebus sokmo.. and pastikan ianya BPA free ok.. Setakat printed yang kat botol tuh.. dah takder rupa dah.. Janji ianya confirm mati kuman.. Mak tak mampu nak beli steril2 tuh.. BPA free bottle kan mahal.. ingat senang ker main rebus jer.. Saper kata?? Ada yang murah.. and less than RM10 per bottler.. yang mahal tuh mahal la.. macam nuby..avent..medela semua tuh kan.. But ada yang murah.. percayaaalaaahhhhhh... (pergh cam dato CT laks.. hahahahha)

Tak percaya?? Dulu badan saya gemuk dan tak bermaya Ada.. dari PUREEN. Satu bottle tuh if not mistaken dalam RM8.90..tuh kalau takder sale.. klu sale.. lagi murah lagik.. dan anak2 sekalian.. bottle di bawah ini ialah 11oz bottle yer.. cukup sesuai ngan toddlers.. yang mentekedarah banyak susu.. hehehheehehe



blue utk rahimie...pink utk izzah..

Tapi itu ikut mazhab masing2 la.. for me yang kadangkala brand consious nih.. boleh jer bottle nih.. sbb dia mampu dimiliki.. dan leh beli dalam quantity yang banyak.. like my kids.. i need at least 4 bottles each day.. 2 bottles for each.. sbb mereka masih bangun malam for milk.. mana sempat aku nak bangun basuh bottle bagaikan.. dah la umah 2 tingkat.. Mr Kiey?? Jangan harapla nak bangun.. Tapi last nite dia bangun laks buat susu..sbb aku dah tak leh bukak mata due to pain killers dan ubat flu.. Aku sedar.. tapi tak leh nak bangun.. Serious tobat aku tak nak makan ubat tuh dah..

For milk plaks.. aku masih setia pada FERNLEAF!.. Sebab apa? Sebab anak2 aku serasi ngan susu ini.. Fernleaf nih sekutu ngan Anmum, Anmum utk baby.. dan Anlene.. So secara tak langsung, susu ini boleh dipercayai.. Plus dia ada kriteria2 yang mudah. So far Izzah susah nak demam.. Macam Imie case laks... Dia lelah kan.. so bukan salah milk.. more to environmental punya case... Tetiba dengar lagu iklan fernleaf.. "Awas perangkap Awas..perangkap Awas".. dari KRU.. hehehehheheheh


susu 1+.. izzah next year tukar kepada 3+ laks...


Harga susu nih? Less than RM20 per kg.. Kalau beli kat SaveMore.. leh dapat less than RM19.. kadangkala klu aku terlepas ke Tesco.. Leh dapat susu nih dalam less than RM15.. masa tuh baru ko tgk aku beli susu nih sekotak.. ambik stok utk 1 bulan setengah... Oklah harga tuh for 1kg kan..

Dari segi vitamins laks.. aku masih mengamalkan bagi anak2 makan Scotts Emulsion ngan Jus tok guru.. Itulah supplementnya.. Anak2 jarang dapat selsema.. Ummi dia orang yang sokmo selsema.. hehehehhe.. Kenapa jus tok guru?? Sebab dia dah complete kat situ.. Semua vitamin ada.. plus dia HALAL!..


jus tok guru perisa strawberry.. dia ada dalam perisa lain gaks.. tapi aku dah lupa.. rasa pun sedap.. org tua pun leh makan..rega RM20 jer..


Scotts Emulsion nih ada 2 perisa.. yang warna putih tuh aku dah try bagi.. diluah semuanya.. rugi kira2.. tp yg pure tuh yang warna putih la.. tp aku kena bg yg perisa oren nih...rega dia less than RM10.. ada 2 size..


Other than that... Aku kismis gaks kat anak2.. izzah mmg la suka meratah.. tp imie.. aku kena paksa sikit.. Lantak la.. janji ko makan..


murah jer..RM10 jer.. sebulan punya stok nih..


Untuk Imie dan Izzah yang lelah.. aku bg makan Nufera.. so far Alhamdulillah.. it helps.. bagi 1 sudu kecil jer.. Sebab dia kan minyak.. minyak kelapa dara.. minyak kelapa yang tak dara.. tak bley.. heheheh..


So itulah serba sedikit yang aku leh share ngan semua.. Alhamdulillah.. sihat semuanya.. cuma once in a while tuh tak leh nak lawan takdir kan.. Kita cuma berusaha.. Allah yang menentukan..

p/s: SELAMAT TAHUN BARU 2010!!!.. IPOH HERE I COMEEE!!!!


0 comments:

 

Blog Template by BloggerCandy.com