Monday, December 27, 2010

..ari minggu ari pelempeng sedunia..

Biler ari minggu.. aku telah bertukar menjadi Pelempeng yang berjaya. Menunya confirmation adalah lempeng. Lempeng lempeng lempeng.. Non other.. Celik jer bijik mata Kie, confirm dia cakap, "Yang, masak lempeng!".

Yer exclamation mark yer. Bukan rayuan pujuk damba bagai suh aku masak. Rengus tuh biasalah.. Dah immune.. Mueheheheheheh

So back to the lempang lempeng.. Oleh kerana every week pun aku masak lempeng nih.. Maka kita perlulah variasikan ia.. Ari minggu jer makan lempeng cicah susu. Aku busan! Aku busan!.. Tapinya kalau Kie, tuh jer makanan dia.. Leh idup dia makan lempeng.. Aku tak leh laa.. Tapi maleh gaks aku nak masak 2 3 jenis makanan for the sake of breakfast..

So lets try something new.. Something different.. Pulak tuh dah menghampiri bendera merah.. owh mestilah craving yang bukan2.. something chocolatish and sweet.. yang mampu menggiurkan nafsu.. plus yang boleh masuk tekak anak2 juger..

Maka terhasil la menu lempeng isi chocolate cadbury + banana.. Taraaaaaaaaaa! Inspired by Crepe yang isi hersheys chocolate syrup and banana yang jual kat kedai tuh...Aku takder chocolate syrup tuh.. Ada hanya chocolate cadbury.. hehehehehe

{wink}

Improvise bebeh! Improvise! Inovasi kena tinggi. Baru rukun aman damai hidup ngan bangsa kaki lempeng macam Kie.. Hehehe Sib baik la lempeng eventhough every week kena masak lempeng nih... At least dia minta lempeng jer.. Bukan rendang landak ker.. rendang tenuk ke.. kalau landak.. mampuih pulak aku nak cabut yang tajam2 tuh.. kalau tenuk memang confirm satu taman aku ajak lapah.. bapok besonya!




Apa yang perlu ada??

Tepung gandum -secukupnya
Telur - 1 biji
Butter dalam 2 spoon
Garam & gula - secukupnya
Air suam
For filling
Cadbury chocolate yang telah di karatekan
Pisang makan yer anak2.. jgn la letak pisang nangka ker pisang tanduk pulak..


abaikan kerak yang terdapat kat pan itu.. pan tuh dan berusia 2 tahun noks.. dah nak masuk 3 years dah... tapi sangat2 berjasa...

Cara-caranya?? Macam kita buat lempeng.. cuma kena nipiskan sikit.. tapi tak senipis crepe'.. tapi sukahati korang la nak buat macam mana... then taburkan coklat yang telah di karatekan itu serta pisang yang telah dislicekan atas lempeng tuh... lepas tuh Fold.

Owh ini aku punya portion.. Portion anak2.. sudah selamat dalam perut.. tapi yang lempeng tuh makan separuh jer.. selebeynya menjilat lempeng jer.. Chin peng tul.. Budak berdua tuh gi jilat coklat dan makan pisang tuh jer.. last2 ada la separuh lempeng tuh dia bagi balik kat aku suh makan.. Banyak cantik muka kalian berdua?? Aku hempuk ngan lempeng nih kang.. Kalau tak jilat tahan la gaks.. Nih dah jilat bagai.. suh aku makan..

{mode:jadi mumbra jap}


Akhir sekali jangan lupa lempeng biasa untuk di cicah ngan susu cap gantung manis untuk suami tersenta.. heheheh Tau dia makan berapa keping?? Walaupun dia sekeping, tapi bab lempeng confirm makan 3 - 4 keping..

{perghhh it rhymes}

p/s: hehehehehehhe owh tae kyung.. rasa nak lempang jer ko nih.. comel sangat.. tetiba bab tae kyung apa kes ntah?? hehehehe

0 comments:

 

Blog Template by BloggerCandy.com