Thursday, February 24, 2011

..macam-macam cerita..

Aku seorang yang punya Blood Disorder Syndrome. Tapi nasib baik, anak2 aku tak ada penyakit itu. But then both of them are G6PD when they were babies. Tapi gaks.. I am so gratefull when Imie is no longer diagnose with G6PD deficiency. Tapi juger.. Izzah remains as G6PD carrier..

You see..masa memula Kie and Me nak kahwin memula dulu. Kami took blood test. Eventhough Perak masih tak wajibkan blood test waktu tuh..but then we still took it.. just in case.. Buatnya tetiba kang penyakit benda, dah la Kie kurus kering.. tetiba apa connection ntah...hehehehe When the test came out, both of us were requested to see the doctor..

Doctor said we might get Thalasemia children if we still continue to get married. This is because, both of us are hb low.. and worse walaupun aku yang bapok besar panjang galah nih.. I don't have permanent blood count. Maksudnya..sometimes the blood count reduce.. and sometimes it can be normal.

Apa puncanya? Sometimes it can be the routine sekarang nih yang tetiba jer orang yang tak ada penyakit tetiba ada penyakit.. ataupun faktor makanan.. atau pun genetic. In my case, all of it. Aku eczema. Apa kaitan? Owh ada.. aku cepat immune pada ubat. Maksudnya kalau aku sakit kepala, and I took panadol and cured.. selepas pada itu in 1 jangka masa.. I can't take panadol already coz it already immune.. dan aku kena berubah kepada ubat lain.. for example pain killer.. uphamol500 ...uphamol650.. and the routine continues.. until la dalam jangka masa yang akan datang baru lah aku boleh makan panadol balik..

Macam eczema aku.. satu hari biler sakit tuh.. aku leh ambik satu losyen biasa and it cured.. kadang2 aku letak jer minyak gamat and it cured.. tp benda2 nih tak tahan lama.. so aku kena tukar ubat lain plaks yang lebih berkuasa sbb it doesn't work anymore... so ambik la econazine.. baru ok.. walaupun setube kecik nearly rm40 tapi kena beli gaks kalau tak akan teruk..

Huh dah melalut..

Kami tetap berkahwin.. sebab semua dah sedia.. tinggal kursus jer..apa2 pun Allah yang berkuasa ke atas sesuatu yang bakal terjadi. Lagi pun doktor tak lah cakap secara detail.. dia kata mungkin jer.. sebab aku ngan Kie ada symptom2.. cuma kalau nak sure kena ambik test yang lain pulak..

Alhamdulillah.. Allah masih sayangkan kami berdua.. kami berdua dapat 2 orang anak yang comel dan kuat mengamuk.. :) Izzah was born with purle complexion where I was overdue. Masuk incubator and immediately put for 2 type of drips. Dia ada masalah penghadaman makanan. Dia tak leh nak hadam dengan baik. We bought special milk for her. Untuk susu sajer pada waktu tuh, we spend nearly RM300 di mana satu tin kecik Novalac AR adalah RM25 dan tahan selama 3 hari sajer. Yang paling memilukan biler Temerloh takder susu tuh, dan aku travel dari KL (masa tuh kejer kat KL and was a weekend mom) bawa susu tuh 4 tin seminggu ke Temerloh naik bas..

She was hospitalised a year later because of her prob.. dan dijadikan bahan ujikaji macam2.. sampai aku mintak discharge dan bawa ke Pusrawi KL untuk rawatan pakar. I was 4 months old preggie with Imie masa tuh.. Imie was diagnosed with G6PD deficiency yang membawa dia kepada masalah kuning yang agak teruk. He was in NICU for 7 days. And sebab dia G6PD his reading mencanak naik dari 115 ke 311 in 1 day. Nasib baiklah tak sampai tukar darah. Orang lain lepas beranak, anak masuk NICU terus balik. Aku tak. Aku jaga anak aku walaupun aku tak berapa betul. I had 27 stiches and almost meroyan sebab tak berapa nak sihat.

Moralnya aku nak citer kat sini... walaupun macam mana payah pun seseorang tuh untuk meneruskan kehidupan disebabkan dugaan demi dugaan yang diterima.. tapi aku percaya pada takdir.. pada qada dan qadar.. percaya kepada Allah yang maha berkuasa.. walau bagaimana pun aku di duga.. and yes.. aku pernah di duga dengan teruk.. tetapi aku tak pernah ceritakan..? :)

Allah akan sentiasa dekat dengan kita.. No matter what.. Kalau kita percaya kita paling teruk di duga teruk.. percayalah when I said.. kat luar sana tuh lebih banyak yang di duga lebih teruk. Kita kena bersyukur atas dugaan yang di terima..

I'm not perfect.. percayalah... but trying to improve myself everyday. dan yang paling penting aku redha.. dan terasa diri ini begitu kerdil dan kecik sekali biler nak di comparekan ngan dugaan yang orang lain terima..Jadi adik kakok abe semua.. bersyukur dan redha dengan apa yang terjadi.. Things happen for a reason, and believe it or not.. there's alway a rainbow shining its colourful glit at the end of the day..

p/s: Baru lepas membakar 200 muffins.. and thank God I've got it right..

4 comments:

Miss Moon said...

wahhhhhhhhhhhh baru aku tahu kisah nko ....

tp aku tahu nko kan dr planet marikh mmg susah sket nak sesuaikan diri kat bumi akakkakakakka

ak yuyunz said...

hi

im ur silent reader and 1st time komen..

entry u ni btl² bg i semangat. sb i bru jek deliver and my baby had jaundis until now dh almost 20 days. smpi kne amik blood test kerap and urine eventho x admit tp kne ulang alik hosp. i smpi bentan demam and kaki bengkak.. at the same time my dad was hospitalised and my uncle just masuk ICU. sumenya sakit² yg x dijangka dtg.. i mmg hopeless sb terfikir knp sumenya dtg pd masa yg serentak..

bila i baca entry ni expecially the last 2nd para buat i terfikir yg mungkin dugaan i x seteruk mana compare dgn org lain yg kita xtau it's worst than us..

"there's alway a rainbow shining its colourful glit at the end of the day.."

u r so true.. :)

azdra-azdra said...

moon: tau tak per.. tp sbb byk no penyakitnya.. more to dari zuhal la wehh.. kakakkakaka

azdra-azdra said...

yun: hai dear.. wah just deliver.. congrats! am so happy for you.. :).. betul tuh..biler anak sakit.. walaupun kita tak berapa nak sihat.. we tend to sacrifice and abaikan apa juga keadaan kita demi anak.. Imie was in NICU for 7 days and warded for 11 days masa banjir besar kat Pahang dulu.. mmg payah biler semua benda terjadi kat kita at the same time.. i harap u tabah dan bawa byk2 bersabar.. always think positive k.. {hugs}

p/s: kaki tuh jangan biar tergantung.. dan selalu letak minyak panas dan stokin.. no matter what.. kalau ada tungku.. mlm2 suh hubby tolong tuamkan kaki yang bengkak tuh.. itu semua dari my experience.. u take care k.. *hugs*

 

Blog Template by BloggerCandy.com